Softwarepatenter - en guldgrube!
Ca. 659 ord.
Det er i dag muligt at opnå patent på software i USA.
Hvis det bliver muligt at patentere software i Danmark vil det
være en sand guldgrube, men ikke for IT-branchen.
Af Ole Tange, Linux-Kurser.dk
I dag er lovgivningen i EU klar. Man kan ikke opnå patent
på computerprogrammer. Men der er tegn i tiden på at
softwarepatenter er på vej til EU (Ref: EPOs dom T1173/97
http://www.european-patent-office.org/epo/pubs/oj99/10_99/10_6099.pdf
). Det er derfor nu man skal se på, hvilke fordele og
-ulemper, softwarepatenter kan give ens virksomhed og
IT-udviklingen.
Softwarepatenter er patenter på algoritmer. Det kan
være den algoritme, der får teksten i ens
tekstbehandling til at blive inverteret når man markerer den.
Eller algoritmen for at konvertere musik til MP3-formatet.
Når man først bliver præsenteret for
idéen om softwarepatenter lyder den meget tiltalende:
Opfinder man et snedigt program, kan man patentere det og
kræve penge for at andre benytter det i hele 20 år. Og
det lyder jo besnærende. Især hvis mange brugere er
"nødt" til at anvende patentet.
Desværre fokuserer man på de positive sider af
softwarepatenter og overser de negative. For når man udvikler
programmer i dag, består de ofte af over 100 moduler. Eet af
disse moduler patenterer man måske selv, mens 99 andre
moduler kan være patenteret af andre.
Det er i dag i USA svært at finde ud af, om et givent
modul er patenteret. Heldigvis kan man betale et patentbureau for
at finde ud af hvilke af modulerne, der er patenterede. Hvis blot
nogle få af disse andre moduler er patenterede, vil
licensudgifterne overstige indtægterne fra salg af egne
licenser.
Ofte kan man dog snyde: Hvis man ikke giver kildeteksten med til
programmet, så er det svært at bevise, at et givent
program bryder et patent. Hvis det til gengæld lykkes at
bevise et patentbrud, står man med en regning så stor,
at der er risiko for at blive ruineret som følge af
sagsomkostninger og erstatning.
Har man opnået et patent, er man nødt til at
håndhæve det over for andre, så man kan få
nogle licenspenge i kassen. Hvis overtræderen er lille, kan
man trække overtræderen i retten og blive tilkendt
erstatning. Men hvis overtræderen er en stor virksomhed,
risikerer man at blive dynget til i papir og sagen kommer til at
trække i langdrag. Sagen Stacker vs. Microsoft er nok det
mest kendte eksempel. Tankevækkende er det også, at der
ikke findes eet eneste eksempel på, at en lille har vundet
over en stor i en patentretssag. De store IT-virksomheder
sagsøger ikke hinanden, men bytter blot patenter med
hinanden (krydslicensiering). De betaler med andre ord ikke for
licenserne.
Da en stor del af innovationen idag kommer fra Open
Source-samfundet, hvor man netop får kildeteksten med, vil
dette specielt ramme Open Source-programmer. Dette går
dårligt i spænd med målet for patenter: At fremme
udviklingen.
Skrækeksemplet er den 18-årige student, der udvikler
og sælger et Open Source-program, men som uvidende bryder et
patent. Hvis han bliver sagsøgt, kan det give ham så
stort et slag, at han ikke tør udvikle igen. Og derved taber
vi innovator.
Af alt dette kunne man tro, at alle slags patenter er af det
onde. Men software er noget helt specielt. Det kan ikke
sammenlignes med f.eks. medicinske patenter. Når man skal
udvikle medicin, skal medicinen efter at være blevet opfundet
i gennem en mængde langvarige og kostbare tests, før
den kan blive markedsført.
Software derimod kan benyttes dagen efter. Her er der ikke
nødvendigvis tale om store investeringer i tid og penge.
Man kunne så tro, at softwarepatenter ikke er nogen
guldgrube. Men det er ganske forkert. Det er blot ikke IT-branchen
og samfundsudviklingen, der tjener på det. Det er derimod
IT-giganterne og følgevirksomhederne, så som
patentbureauerne, patentadvokaterne og advokaterne til retssagerne.
Det er derfor helt naturligt, at det netop er IT-giganterne og
følgevirksomhederne, der er bannerførere i debatten
for softwarepatenter i Danmark.
|