Fundamentale problemer
Ca. 298 ord.
Man bliver meget bekymret, når man f.eks. læser Tema/3.
Den digitale forvaltning.
Citat: Hvordan kan Peter på Skagen og Ole i Tønder
tage et patent og starte deres virksomhed på under 24
timer?
Det er udsagn som dette, der skaber grobund for fejlopfattelser
i debatten.
1: Det vidner om et meget lille kendskab til patentsystemet. For
at få et patent er der krav om at opfindelsen skal være
ny og have opfinderhøjde. Det vil være umuligt at
gennemtrævle hele Internettet på blot 24 timer for at
se, om denne opfindelse er ny. Det er simpelthen umuligt. Hvis det
skulle udstedes på 24 timer, så ville kvaliteten i
patentet være ualmindeligt ringe, idet man på ingen
måde ville kunne garantere, at det ikke allerede _er_
opfundet.
2: Udsagnet får det til at lyde som om, man ikke kan
starte en konkurrencedygtig virksomhed uden patenter. Det kan man
sagtens. Og idag er det stort set muligt for Peter og Ole at starte
en virksomhed på under 24 timer.
Faktisk vil patenter på IT-området være
skadeligt, hvis man betragter IT-området som helhed. En
simpel udregning underbygger dette: Hvis A har et patent, som B
krænker, og B har et patent, som A krænker, så
skal de betale royalties til hinanden, hvilket (set på
IT-branchen som helhed) vil være et nul-sumsspil. Derudover
skal der bruges ressourcer på at checke for, om man selv
krænker andres patenter, på selv at udtage patenter og
på at sagsøge andre for patentkrænkelse. Dette
er rene udgifter. Ialt bliver det altså ikke et nul-sumsspil,
men et negativt resultat for branchen som helhed. Det er muligt, at
enkelte spillere vil opnå en positiv gevinst, men for
hovedparten vil resultatet være negativt.
Man kan læse mere om hvem softwarepatenter berører
på: http://linux-kurser.dk/foldere/swpat-folder.pdf
|